Інформація для батьків
ПАМ'ЯТКА
ШАНОВНІ БАТЬКИ!
- Дитині з особливими освітніми потребами варто постійно приділяти батьківську увагу та підтримку. Навчання такої дитини загальноприйнятим правилам поведінки в суспільстві потребує часу, тому треба навчитися взаємодіяти і спілкуватися з нею.
- Пам'ятайте, що особливості поведінки дитини з особливими освітніми потребами в кожному конкретному випадку зумовлені певними причинами: проблемами під час вагітності, ускладненням під час пологів, психосоціальними причинами (стиль виховання в сім'ї).
- Усвідомте, що виховання та навчання дитини з особливими освітніми потребами - це довготривалий, складний процес, що потребує Вашого уміння, терпіння, знання.
- Навчіться давати інструкції: вони повинні бути короткими, не більше 3 - 4 слів. В іншому разі дитина просто «виключиться» і не почує Вас.
- У взаєминах з дитиною не допускайте «вседозволеності», інакше дитина буде маніпулювати Вами. Чітко визначте і обговоріть з дитиною, що можна, а що не можна робити вдома, в школі, в садочку.
- Для підняття самооцінки, віри дитини в свої можливості - хваліть її за успіхи і досягнення, навіть, якщо вони незначні.
- У повсякденному спілкуванні з дитиною з особливими освітніми потребами уникайте різких заперечень, тому що такі діти є імпульсивними і відразу ж відреагують на заборону непослухом або вербальною агресією. В цьому випадку треба говорити з дитиною спокійно і стримано, бажано дати можливість вибору для малюка.
- Разом з дитиною визначте систему заохочень і покарань за хорошу і погану поведінку. Визначте систему правил поведінки дитини в садочку, в школі, вдома. Просіть дитину вголос промовляти ці правила.
- Старанно, своєчасно виконуйте побажання і завдання педагогів. Не нехтуйте порадами педагогів щодо необхідності консультування та лікування у лікарів - фахівців.
- Намагайтеся щоденно закріплювати завдання, по можливості, в ігровій формі. Допомагайте дитині, але не виконуйте завдання за неї.
- Якщо дитина втомилася - дайте їй невеликий відпочинок, або займіть її іншою діяльністю.
- Не вимагайте від дитини більше, ніж вона може.
Етапи розвитку мовлення у дітей від 1 до 5 років
1 рік 3 міс
Словниковий запас збільшується до 6 слів, дитина розуміє просту інструкцію без жестів, знайомі слова показує на малюнку.
1 рік 6 міс
Показує одну з частин тіла. Словниковий запас 7 - 20 слів.
1 рік 9 міс
Показує три частини тіла. Користується фразою з 2 слів (Мама, ди! - Мама, йди!). Словниковий запас 20 слів.
2 роки
Здорова дитина показує п'ять частин тіла. Словниковий запас мінімум 50 слів. Розуміє і виконує двох етапну інструкцію: піди на кухню і принести чашку. Правильно вживає займенники я, ти, мені; речення будує з 2-х слів. До двох років засвоює звуки: п, б, м, ф, в, т, д, н, к, г, х. Свистячі звуки (с, з, ц), шиплячі (ш, ж, ч, щ) і сонори (р, л) дитина або пропускає, або замінює.
3 роки
Словниковий запас 250 - 700 слів, користується реченням з 5 - 8 слів, оволодіває множиною іменників, дієслів. Дитина називає своє ім'я, стать, вік. Виконує завдання «Поклади кубик в коробку»... Користується прийменниками і частками: тому що, якщо, коли. Дитина розуміє прочитані короткі розповіді і казки з опорою на малюнок і без нього. Оцінює свою мову і чужу. Задає питання про значення слів.
4 роки
Словниковий запас 1500 - 2000 слів. З'являються складносурядні і складнопідрядні речення, вживає прийменники по, до, замість, після, частки що, коли, скільки. Дитина правильно вимовляє шиплячі (ш, ж, ч, щ) звуки, а також звук ц. Зникає пом'якшена вимова приголосних.
5 років
Запас слів збільшується до 2500 - 3000 слів. Дитина активно вживає узагальнюючі слова (одяг, меблі, звірі...), називає широке коло предметів, явищ. В словах відсутні пропуски, перестановки звуків і складів. В реченні використовуються всі частини мови. Дитина оволодіває всіма звуками рідної мови і правильно їх вживає.